Miért szeretjük úgy általánosságban ezt az
alapritmust? A kutatók sokat vitatkoznak ezen a mai napig. Az eddigi
két legjobb magyarázat, amit hallhattunk az a következő: Nem láttál még ilyet? Akkor figyeld meg. Roppant érdekes :) Ha már a Techno –nál, mint műfajnál tartunk, akkor vesézzük ki egy kicsit. Nos, a TECHNO maga Detroitból ered,
a kezdetekben Motorváros fekete zenészeinek verziója a HOUSE. Nagyjából
'88-tól elkülöníthető irányzat. Később a TECHNO fejlesztette tovább az
ACID eredményeit. Általában nemigen pazarolják az időt és a fáradtságot
a számok elején és végén az ’intro’ -ra, illetve ’retro’ -ra, a TECHNO
szigorúan racionális műfaj: azért van, hogy táncolj rá! Vokálokat -
csakúgy, mint az ACID -nél - kizárólag effektszinten használnak. Az
utóbbi években nagy divattá vált a technoszámokban egy rövid kiálló
után hosszú, egyre erősödő pergődobokkal visszahozni a ritmust (és
persze a hangulatot is). Érdekes módon Amerikában a TECHNOközel egy
évtizedes múltja ellenére is még mindig underground irányzat maradt. A „ TECHNO „ elnevezést Juan Atkins találta ki, de
bármelyik ottani DJ, producer bevallja, sőt, büszkén hangoztatja, hogy
mennyire hatott rá a Kraftwerk (vagy a Yello) zenéje. A műfaj -
földrajzilag - a rockkal ellentétes pályát futott be: Európában
találták ki, aztán az Egyesült Államokban fejlesztették a tökélyig, s
onnan "importálták vissza" - elsősorban Nagy Britanniába, de a
kontinens több országában (főként Németországban) is osztatlan
népszerűségnek örvend. Érdekesség, hogy - a HOUSE -al ellentétben - nem
Ibizán, hanem Belgiumon és Hollandián (a new beat-en, azaz az "új
ütemen") keresztül tört be az angol nagyvárosokba. Talán azt sem árt
megjegyezni, hogy az általános nézettel szemben, a TECHNO nem az egész
dance-zenére, hanem annak egy irányzatára vonatkozik. Technikailag azzal jellemezhető, hogy
általánosságában idegenkedik a hangminták használatától (persze ez is
csak nagyjából igaz). A melódia-rétegek egymásra rakódnak, azok szép
lassan és rendkívül monoton ritmusban fejlődnek, basszusvonalakkal,
vagy azok nélkül. A stúdiók kisebb computer-laboratóriumra
emlékeztetnek, szintetizátorok, analóg és digitális hangszerek
sokaságával. Az acid-hangzást a Roland TB-303 adja, a house-os
dobhangokért pedig a Roland TR-909 a felelős. A bpm-eket tekintve,
általában 120 és 150 között mozog, de Németországban nem ritkák a 150
feletti ütemek. (Talán ezért halljuk oly gyakran a hardcore German
techno kifejezést...) A ritmusoknál maradva, létezik egy klub-techno és
intelligens techno megkülönböztetés is. Ez így kicsit ostobán hangzik,
lényege, hogy az előbbibe dinamikusabb, táncolásra szánt, míg az
utóbbiba elsősorban elmélyült, otthoni hallgatásra készült kompozíciók
tartoznak. Ami az éneket, a vokált illeti, az általában ritka, és
amennyiben emberi hangot hallunk, úgy annak a használata minimális, és
tulajdonképpen hangszerként-gépként funkcionál. A TECHNO egyébként a HOUSE mainstream-mé válására is
reagált: míg a legtöbb klubban a house dívik, addig a free-partikon
(amelyek manapság már nem "free"-k, és squatt partiknak hívják őket) -
a chill-out termekben hallható ambient-et, trip hop-ot és drum ´n´
bass-t leszámítva - TECHNO vagy acid trance szól. Persze ennek a
műfajnak is megvannak a maga sikeremberei, például a három
lemezjátszóval dolgozó Carl Cox, vagy a francia Laurent Garnier. Egyre
népszerűbb a kőkemény, londoni Advent, vagy az élőben is remeklő
Bandulu, s az ő utódaik, a Space DJ-k. Meg a minden kategóriából kilógó
zenei kaméleonok: az Aphex Twin, Mike Paradinas (alias u-Ziq) és Andy
Weatherall (őt korábban The Sabres of Paradise tagjaként, ma pedig a
Two Lone Swordsmen egyikeként ismerjük). Korábban mindhármuk az
ambient-ben elévülhetetlen érdemeket szerzett sheffieldi WARP-kiadóhoz
tartozott. Ma már azonban a WARP-zenészek jó része (Autechre,
LFO, Richard H. Kirk) se kifejezett ambientet, hanem egyfajta kísérleti
minimál-techno -t, néha meg valami egészen más, meghatározhatatlan
elektronikát komponál. Nem véletlen, hogy a "minimál-isten", a
Detroittól pár kilométerre fekvő, kanadai Windsorban élő - Fuse-ként és
Plastikman-ként is ismert - Richie Hawtin lemezeiből a WARP is adott
ki. (Ma a Nova Mute.) Néhány albumcím: Sheet One (1993), Musik (1994),
Consumed (1998), és egy ´97-es maxi, a Sickness. Minimálban jeleskednek
még a detroitiak is, például Mad Mike (az Underground Resistence lelke
és éltetője), Kenny Larkin, Sean Deason. Sajnos a dance-kultúra az Egyesült Államokban - a
brithez és a némethez viszonyítva - még nagyon gyerekcipőben jár.
Holott talán a leginnovatívabb darabok látnak arrafelé napvilágot, mint
a két - szintén ambienttel indult - friscói project, a SpaceTime
Continuum és a Single Cell Orchestra. Ez utóbbi 1995-ös Dead Vent 7
című konceptalbuma minden idők egyik legprogresszívebb és
legintellektuálisabb dance-alkotása. Néhány formáció a TECHNO -tt a
poppal igyekszik összeházasítani (aprópénzesíteni?). A kísérlet
sikeres, és fantasztikusan jövedelmez. Számukra még Amerika kapui is
megnyíltak... (Nagy) nevek: Prodigy, Leftfield, Underworld, Chemical
Brothers, Daft Punk, Apollo 440... Máskülönben manapság nagy divat a
TECHNO -t temetni. Talán... Bár ehhez a Brooklyn-ban élő skót Niel
Landstrumm-nak is lenne néhány szava. A műfaj 97-98-as megújítóinak
(Luke Slater, Steve Bicknell, Cari Lekebush és Christian Vogel)
úgyszintén... ACID: Valószínűleg a Roland cég maga sem gondolta volna,
milyen korszakalkotó változás elindítója lesz a TB 303-as bassliner
1982-es piacra dobásával. A készüléket eredetileg basszusgitárosoknak
szánták, a TR 606-os dobgép mellett használandó, az "élő zenekar a
nappalidban" hatás elérésére. 1987-ig nem történt semmi extra, a
készüléket pedig egyszerűen elfelejtették. Akkor történt, hogy egy
Chicago külvárosából származó fiatal, Dj Pierre két barátjával, Herb
Jacksonnal és Earl "Spanky" Smith Jr.-ral megkeresték a különféle
produkciókban már járatos Marshall Jeffersont, és összeraktak egy
lemezt, mely örökre megváltoztatta a zene arcát. A lemeznek az "Acid
tracks" nevet adták. Mitől volt forradalmian új a TB 303-as készülék?
Hogyan adhatott megjelenése a dance-nek akkora lökést, mint a rocknak
annak idején az elektromos gitárok megjelenése? Egy hagyományos hangszeren különféle magasságú
hangokat szólaltathatsz meg, akár együtt, vagy külön-külön, a
hangszínek viszont korlátozottak. A TB 303-assal épp fordított a
helyzet: mindig csak egy patternt állíthatsz be, ennek a hangzását
viszont a különböző modifikációs lehetőségeken keresztül a
végtelenségig variálhatod. Az ACID felvételekben egy nagyon erőteljes
lüktető alapütemen kívül általában csak egy lecsupaszított motívum szól
végig. Ütemük 120-160 bpm közötti. Az ACID száraz, érdes
hangzású, harsány és minimalista. Vokálokat csak elvétve találunk
bennük, akkor is inkább effektként használt mondattöredékeket, vagy
csak egyes szavakat. Az ACID népszerűsége 1988-89-ben tetőzött
Európában. Minimalizmusa köszönhető az akkori hangszer- és effektpark
(a maihoz képesti) viszonylagos fejletlenségének is, így az ACID hamar
elérte saját műfaji korlátait. Az ACID Dj-k fuzionálták, egységessé
tették azokat a keverési technikákat, melyet a mai dance Dj-k is
használnak. Az ACID zenéket és az LSD -t csak rosszindulatú kívülállók,
és a rövid- távú sikerekre áhítozó teljesen tájékozatlan hazai önjelölt
Dj-k hozzák összefüggésbe, abszolút figyelmen kívül hagyva a tényt,
hogy a két dolog megjelenése között pontosan negyven év a különbség. Az
ACID volt az első műfaj, mely nem évtizedekkel a nyugati áttörése után
valamilyen mutánsverzióban jutott el hozzánk, hanem időben, eredeti
formájában. TECHOUSE: Ebben a stílusban a lényeg a kellően nagy basszus.
Azonban kell, hogy legyen egyfajta dinamikája a bass-drumnak,
harmonizálnia kell a cintányérral. Ha ez nincs meg benne, akkor
érezzük, hogy hiányzik a zenéből az energia, ami életre kelti. Az
igénytelenek ezt nem veszik észre, de akinek van füle a TECHNO
-zenéhez, az rögtön ráérez. Szerencsére az igénytelen, monoton, beállós
house helyett mostanában inkább igényes darabokat hallhatunk, amelyeket
jó dinamika és dallamosság jellemez. RAVE: A név a '80-as évek második felében még olyan
gitárzenekarok gyűjtőneve volt, mint a Happy Mondays, a Stone Roses
vagy az Inspiral Carpets. Később olyan dance partykat neveztek így,
melyeket szokatlan helyeken (templom, hajó, repülő) alkalomszerűen
rendeztek. A szó ezután vált az ilyen (később egyre nagyobbakká váló -
Mayday, Love Parade) rendezvényeken játszott zenék gyűjtőnevévé. A RAVE
zenék gyorsabb tempójúak, mint az acid-trance-techno zenék, nagyjából
150-200 bpm közöttiek. A könnyebb keverhetőség miatt általában
egyszerűbbek is azoknál. A RAVE "énekesek" a hangulatot bekiabálásaikkal
fokozzák, gyakran a verssorokat sem éneklik, inkább kiabálják. A RAVE
főleg Németországban, valamint Hollandiában és Belgiumban népszerű.
Németországban oly mértékben, hogy '94-ben undergroundból overgrounddá
vált. A '95-ös Love Parade pedig egyszerűen agyonverte Woodstock több
évtizede megismétel- hetetlennek tűnő látogatottsági rekordját. A RAVE
ma már semmiképpen sem progresszív műfaj, csak a divat élteti. A német
nyelvterület egyik-másik RAVE produkciója nemigen haladja meg a
sramlizenék minőségi, illetve a gyermekmondókák intellektuális
szintjét. HARDCORE: A szó magyarra fordítva kemény magot jelent, átvitt
értelemben motorja, mozgatója valamely társaságnak. 1990-91-ben még az
egész világon egységes irányzat volt, '92-ben azonban kétfelé ágazott a
fejlődési útja. Angliában a HARDCORE találkozott a BREAKBEAT
technikával és a szubbasszusokkal. Hollandiában gyorsították a tempót,
keményebbé, de egyúttal vidámabbá is tették a hangzást, ez lett a
gabba. A korai gabba alapelemei: torzított 909-es lábdob, metal illetve
rap produkciókból, valamint horrorfilmekből kimásolt agresszív
hangminták, esztelen 180-250 bpm-es tempó. Bonyolult dallamvilágot nehezen lehetne ilyen őrült
ritmusra ültetni. A másik sajnálatos dolog - ami némiképp jellemző a
RAVE -re is -, hogy a HARDCORE előadók sem foglalkoznak túl sokat új
hangminták létrehozásával, ezért ugyanazt a 30-40 jól bevált mintát
halljuk visszaköszönni szinte minden számból. A gabba fővárosa
Rotterdam, ahol nem ritkák a 15 000 fős party -k. A gabba hamar
kialakította saját divatját is: kopaszra borotvált fej, Puma tréning, a
tánc pedig a hipergyors gabba-pogó. Hasonlóan a heavy metalhoz, a gabba
lemezborítók, szórólapok és poszterek fő témái a halál és a
destruktivitás. Apokaliptikus, ördögi képeikkel elérték, hogy a holland
egyház a gabbát a Sátán zenéjének nyilvánította és propaganda-
hadjáratba kezdett ellene. A gabba mindig is a munkásosztály irányzata volt.
Érdekes a hasonlóság a gabba és a hip-hop attitűd között: mindkét
irányzat előadói, illetve közönsége meg akar szabadulni a bennük lévő
erőszaktól. (Jó néhány gabba producer hip-hop Dj-ként kezdte
karrierjét). Napjainkban a hollandok is kezdik alkalmazni a BREAKBEAT
technikát szupergyors számaikban. Ha ez még egyáltalán lehetséges, az
egész műfaj gyorsult '92 óta. " Ezek a felvételek olyanok, mint a
trashmetal őrült lábdobokkal. " - mondja Paul Weaver, számos HARDCORE
válogatás összeállítója. Az utóbbi hónapokban a HOUSE mellett a
HARDCORE a másik műfaj, melynek előadásai, illetve a bulik
látogatottsága növekedő tendenciát mutat.
Régen a sámánok meghatározott számú dob ütéstől (no és némi cucctól)
estek transzba, egy olyan tudatállapotba, amitől tisztelték őket.
Manapság, ha ilyen arcot látunk elintézzük annyival, hogy „na, megint
egy drogos köcsög”. A másik a szívritmusra vezethető vissza. A roppant
egyszerű alapütem hasonló a szív ritmusához, így az agy ösztönösen
reagál az efféle hangokra. Egy kapcsolódó elmélet szerint pedig azért
van ez így, mert magzatkorában az ember anyja szívritmusát hallja, és
ez úgymond örökre beleivódik az elméjébe. Sokan láttunk már olyat, hogy
a ’Punk arc’ lába ütemre jár, amikor meghalja a Techno ’muzsikát’.
Az új muzsikák megjelölésére a dance gyűjtőkategória használandó (még
akkor is, ha az olyan táncolhatatlan opusok, mint például az Aphex Twin
albumai is ebbe a címkébe sorolandók), TECHNO -kultúrán pedig - többek
között - a cybervilágot (Gibson, Sterling és a cyberpunkok írásai,
hackerek filozófiája, Internet), néhány teoretikus művet (Rushkoff,
Dery, Rheingold, stb.), az idevágó filmes (Cronenberg, animék) és
képzőművészeti (Stelarc, Orlan, Hershman Leeson) kísérleteket, a
szintetikus drogok világát, na és természetesen a különböző zenei
irányzatokat értjük.
A TECHNO -zene tipikusan poszt-indusztriális jelenség, az információs
és a káosz-kor szülötte, annak a világnak a látlelete, melyben a
hagyományos ipari formákat háttérbe szorította a számítógépes
csúcstechnológia. Nem véletlen, hogy a futószalag-termelés leáldozása
után elnéptelenedő és sivár Detroitból indult újra: a gépek, a robotok
válaszoltak így a tegnapnak. Emberi agy és mesterséges intelligencia
szimbiózisát ünnepelték. Nem olyan fékeveszetten frivol, mint a HOUSE -
sokkal mélyebb, filozofikusabb, s talán mesterségesebb is. És ezért
időtlen.